MVnet logo

Blogi » Miten toimii hajonneen Xbox 360 -konsolin korjaus?

  • Julkaistu 17. Elokuuta 2008
  • Kirjoittanut: Jarmo Vestola
  • 13 kommenttia

Suurimmalle osalle Xbox 360 -pelikonsolin omistajista on varmasti jo selvinnyt, että laitteessa on ongelmia toimivuuden suhteen. Netissä on jo kauan kiertänyt huhuja, kirjoituksia ja keskusteluja Xbox 360 -pelikonsolin huolestuttavan korkeista hajoamisprosenteista. Jälleenmyyjille esitetyistä kyselyistä saadut vastaukset kertovat, että konsoleista hajoaisi mahdollisesti jopa kolmannes.

Microsoft ei pitkään suostunut myöntämään koko asiaa, vaan uskotteli hajoamisasteen olevan täysin alan keskiarvon puitteissa kolmesta viiteen prosenttiin. Jotta asiakkaat pysyisivät tyytyväisinä, Microsoftin oli kuitenkin viimein pakko myöntää totuus; Xbox 360 -konsoleita hajoaa liikaa ja yritys korjaa tai vaihtaa rikkoutuneen koneen uuteen ja antaa siihen kolmen vuoden takuun. Microsoft hoitaa kaikki prosessiin liittyvät kulut. Korjauksen yhteydessä uusiin Xbox 360 -malleihin tehdään joitakin parannuksia, joiden pitäisi varmistaa koneen aiempaa parempi kestävyys.

Pidennetty takuu tulee voimaan takautuvasti. Jos kuluttaja on joutunut maksamaan koneensa huollosta jotain aikaisemmin, se korvataan hänelle nyt. Korvauksiin sisältyvät myös mahdolliset postikulut, joita konsolin huoltoon lähettämisestä on tullut kuluttajalle. Yhteensä näistä korvauksista Microsoftille tulee noin miljardin dollarin lasku.

Rikkinäinen Xbox 360

Mitä tehdä kun oma Xbox 360 -pelikonsoli hajoaa?

Oma Xbox 360 -pelikonsolini on ollut melko vaihtelevassa käytössä. Välillä on tullut pelattua paljonkin, välillä taas ei moneen viikkoon. Lähes jokaisen käynnistyksen yhteydessä on tullut kuitenkin mietittyä ja hivenen pelättyä, milloinkohan laite oikein hajoaa. Battlefieldiä pelatessa se viimein tapahtuikin, kone hyytyi täysin ja uudelleenkäynnistyksen jälkeen tuli "Red Ring of Death" -ongelma, eli etupaneelissa vilkkuivat kolme punaista valoa. Sammutin laitteen ja muutaman tunnin odotuksen jälkeen sama tietenkin toistui. Ei muuta kuin nettiin ja katsomaan ohjeet, miten saada ongelma hoidettua.

Kaupat eivät siis huolehdi Xbox 360:n takuuasioista, vaan asiat hoidetaan suoraan Microsoftin tuen kanssa, jolta saa kaikki tarvittavat ohjeet. Asioidessa riittää, että antaa vain laitteen sarjanumeron, kuitteja ei tarvita. Ensimmäiseksi kannattaa suunnistaa Xboxin virallisille kotisivulle eli Xbox.comiin. Sieltä löytyy Tuki-kohdasta ohje: Xbox 360: kolme valokehän valoa vilkkuu punaisena. Koska virtalähteeni valo palaa vihreänä, vika ei tietenkään ole siinä. Koska oireet ovat myös toistuvia, otan yhteyttä suoraan asiakaspalvelun puhelintukeen. (Puhelintukea: 0800 1 19424 tai matkapuhelimella soitettaessa 358 969379415. Aukioloajat: Maanantai - perjantai: 10.00–18.00, muuten suljettu)

Monen minuutin odottelun jälkeen toisessa päässä vastaa vihdonkin ystävällinen miesääni suomeksi. Selitän hänelle ongelman ja sen, että olen testannut jo virtalähteenkin toiminnan. Luettelen asiakaspalvelijalle konsolin takaa löytyvän sarjanumeron, jonka hän naputtelee koneelleen ja kertoo, miten homma etenee tästä eteenpäin. UPS:n lähetin pitäisi siis tulla hakemaan konsolini huoltoon ja tuoda se myöhemmin parin viikon päästä korjattuna takaisin. Minun tulee pakata konsolini tukevaan pahvilaatikkoon (konsolin oma laatikko ei kuulemma kelpaa, koska se houkuttelisi varkaita tms.). Huoltoon Saksaan pitää lähettää vain konsoli, kaikki ylimääräinen, kuten ohjaimet, kiintolevy, muistikortti, sisällä oleva pelilevy yms. pitää poistaa. Puhelintuki kysyy vielä sähköpostiosoitetta, johon tulevat ohjeet kuinka ottaa yhteyttä UPS:n lähetteihin ja kuinka toimia heidän kanssaan. Lopulta hän antaa minulle vielä viitenumeron, jolla tarvittaessa saan lisätietoa Xbox-tuesta (tätä viitenumeroa en koskaan tarvinnut).

Paketti rahtikirjoineen

Muutaman tunnin päästä sähköpostiini ilmestyi viesti, joka sisälsi UPS-palautusasiakirjojen ohjeet, elektronisen palautusrahtikirjan, kuitin ja muita lisätietoja lähetyksen palauttamisesta. Palautusrahtikirja on käytettävissä 10 päivän ajan ja tulostinkin sen saman tien tulostimella. Luin ohjeet läpi ja soitin UPS:lle rahtikirjasta löytyvään numeroon 0800 1877 877. Kerroin asiakaspalvelijalle, että pitäisi lähettää pelikonsoli Saksaan. Asiakaspalvelija kysyi, olenko jo tulostanut rahtikirjan, mitä palvelua käytetään (lukee palautusrahtikirjassa: UPS STANDARD) ja paljonko konsoli painaa (noin 4 kg). Sovimme, että UPS:n lähetti tulee hakemaan paketin kahden päivän päästä kello 15-17. Kiitin ja lopetin puhelun. Käärin myöhemmin pelikonsolin muovikassiin ja pakkasin sen vanhaan varastosta löytämääni laatikkoon, jonka sulloin täyteen sanomalehtiä. Taittelin rahtikirjan ja kiinnitin sen kontaktimuovilla paketin kylkeen. Seuraavana päivänä lähetti tuli juuri sovittuna aikana, kuittasi lähetyksen ja vei paketin mennessään. Jäin odottamaan huoltoprosessin pituutta.

Lähetyksen eteneminen

Elektronisessa palautusrahtikirjan tositteessa on lähetyksen seurantanumero, jolla pystyy seuraamaan lähetyksen etenemistä UPS:n sivuilta. Oma konsolini matka Saksaan ja takaisin korjattuna kesti yhteensä 16 päivää, eli reilut 2 viikkoa, kun viikonloput lasketaan mukaan. 28.7.2008 otin siis yhteyttä Xbox.comin tukeen, tulostin rahtikirjan ja sovin UPS:n kanssa noudosta. 30.7. lähetti haki paketin iltapäivällä ja 4.8 konsoli oli saapunut Frankfurtiin. 7.8. sain ruotsinkielisen sähköpostiviestin, jossa kerrottiin pelikonsolini lähteneen takaisin kotimatkalle. Mukana oli tietenkin taas myös paketin seurantanumero. 13.8. lähetys oli jo Helsingissä ja seuraavana päivänä 14.8 sain soiton, jossa UPS:n lähetti tiedusteli sopivaa toimitusaikaa.

Paketin seurantatiedot

Kaiken kaikkiaan tapahtumasta jäi erittäin positiivinen kuva. Kaikkien kannalta olisi tietenkin parempi, jos Microsoft olisi panostanut hivenen enemmän konsolin laatuun ja kestävyyteen. Hienoa, että yritys on kuitenkin myöntänyt jo ongelman ja hoitanut konsolin korjauksen näin hyvin. Muutama puhelinsoitto, rahtikirjan tulostus ja konsolin pakkaus eivät ole iso operaatio ja lopuista huolehtii sitten UPS:n lähetti hakien ja toimittaen paketin sovittuna aikana suoraan kotiovelle. Menetetty peliaika korvataan myös paketin mukana tulevalla 1 kk pituisella Live Gold peliajalla.

Ainut asia, josta voisi valittaa, on oman paketin käyttö. Miksei Microsoftilla olisi antaa omaa ja tukevaa pakettia konsolille tai miksei koneen mukana tulevaa alkuperäistä pakettia muka saisi käyttää? Ruotsinkielinen sähköpostiviesti korjauksen etenemisestä myös vähän kummastuttaa.

Vaikka Xbox 360 -pelikonsolin korjausoperaatio oli näinkin helppo ja nopea, en silti haluaisi joutua siihen toistamiseen. Onneksi lähettämäni konsolin sarjanumero täsmäsi saamaani konsoliin, joten voin varmuudella väittää saaneeni omani takaisin. Olisi kuitenkin kiva tietää, onko nykyisin kaikkien lähetysten kanssa samalla tavalla. Muistan jostain lukeneeni, että jos saadun konsolin sarjanumero on eri, eli konsoli onkin vaihtunut, Xboxin kauppapaikalta ostetut pelit ja muu sisältä eivät toimisi kunnolla. Onko Xbox tuen artikkeli: Sisällön käyttöoikeuksien siirtäminen uuteen konsoliin, ratkaisu tähän?

Katso myös: