MVnet logo

Internet » Affiliate-markkinointi

  • Julkaistu: 04.02.2020
  • Päivitetty: 04.02.2020
  • Kommentit

Affiliate-markkinointi – verkkokauppa vilkkaammaksi

Olet varmasti kuullut jo puhuttavan termistä, mutta tiedätkö, mitä affiliate-markkinointi tarkoittaa käytännössä? Etenkin, jos pohdit, miten lisätä myyntiä tai vierailijoita sivuillasi, sinun kannattaa perehtyä tähän artikkeliin ajatuksella! Sen avulla saat hyvän käsityksen siitä, mitkä ovat tämän markkinointimuodon edut, onko se sinulle sopiva ratkaisu, ja mitkä sudenkuopat sinun kannattaa välttää.

Affiliate-markkinointi – mitä se on?

Lähdetään pureutumaan aiheeseen perusasioista. Yksinkertaistettuna affiliate-markkinointi eli kumppanuusmarkkinointi on netissä tapahtuvaa, puhtaasti tuloksiin perustuvaa markkinointia. Sen toteuttamiseen tarvitaan kolme osapuolta: asiakassivusto, affiliate-verkko ja julkaisija.

Asiakassivusto voi olla vaikkapa jokin verkkokauppa tai erilaisia palveluja tarjoava sivusto. Se asettaa markkinoinnille tavoitteet, jotka voivat olla esimerkiksi ostoksia, klikkauksia, rekisteröitymisiä, liidejä tai latauksia. Laskutus perustuu asetettujen tavoitteiden toteutuneisiin lukuihin.

Affiliate-verkko on se taho, johon asiakassivusto ottaa yhteyttä löytääkseen sopivia kumppaneita. Se toimii eräänlaisena siltana julkaisijan ja asiakkaan välissä, varmistaa laadun, seuraa tulosten toteutumista, raportoi ja laskuttaa. Näitä toimii Suomessakin useampia kymmeniä.

Julkaisija taas on se osapuoli, joka näkyy voimakkaimmin kuluttajalle. Julkaisija voi olla periaatteessa mikä tahansa nettisivu, josta on mahdollista linkittää eteenpäin. Suosittuja julkaisijoita ovat esimerkiksi lifestyle- ja muotiblogit, treenivinkkejä kokoavat sivustot, sijoitusneuvontasivustot ja erilaiset hintavertailusivustot. Myös suuret mediatalot ja verkkolehdet voivat toimita julkaisualustana.

Mikä ihmeen konversio?

Tutustuessasi kumppanuusmarkkinoinnin mahdollisuuksiin, tulet törmäämään myös konversioon. On tärkeää tietää, mitä sillä tarkoitetaan, sillä se on merkittävässä roolissa markkinoinnin onnistumisen kannalta – voitaisiin sanoa, että se on jopa tärkein avainluku.

Konversio on luku, joka mittaa tulosten toteutumista sivustolla. Käytännössä se siis kertoo, kuinka suuri osa sivuston vierailijoista on suorittanut tavoitteissa määritellyn toimenpiteen, joka voi olla vaikkapa lomakkeen täyttäminen, kyselyyn osallistuminen, sivustolla vietetty aika tai ostosten tekeminen. Voidaan sanoa, että tämä luku kertoo suoraan sivuston arvon markkinoinnin kannalta.

Jos konversio on lähellä nollaa, ei kumppanuusmarkkinointi tule tuomaan tuloksia. Mitä korkeammaksi tämä luku saadaan hilattua, sitä paremmiksi myös tulokset kasvavat. Korkea konversio ei tarkoita välttämättä asiakassivustolle suoraan tukevampaa tilipussia, mutta se kertoo siitä, että mainonta on onnistuneempaa.

Hyötyä kaikille osapuolille

Affiliate-markkinointi on nykyään todella suosittu muoto, sillä se tuo paljon hyötyä kaikille osapuolille. Julkaisija ja affiliate-verkosto saavat oman hyötynsä rahallisesta korvauksesta. Asiakassivuston kannalta se on järkevä ratkaisu, sillä aloituskustannukset jäävät mataliksi. Jatkossakin sen toteuttaminen on taloudellisesti kannattavaa, sillä maksat vain konkreettisista tuloksista.

Sen on lisäksi todettu olevan tehokasta, sillä hyvin toteutettu affiliate-markkinointi nojaa ennen kaikkea asiantuntijamarkkinointiin. Tämä tarkoittaa sitä, että tuote tai palvelu on kohdennettu sellaiselle sivustolle, joka on alan asiantuntija, ja kerää keskitetysti aiheesta jo valmiiksi kiinnostuneita vierailijoita. Asiantuntijan suosittelun painoarvo on usein huomattavasti merkittävämpi perinteiseen mainontaan verrattuna.

Kuluttaja taas voi löytää kumppanuusmarkkinoinnin ansiosta juuri itselleen sopivia palveluita ja tutustua omiin kiinnostuksen kohteisiin liittyviin uutuuksiin sekä tarjouksiin. Esimerkiksi nettipelaajat pääsevät hyötymään hyvistä bonuksista sekä löytämään uusimmat ilmaiset kolikkopelit netissä. Muodista ja kauneudesta kiinnostuneet taas voivat saada alennuskoodeja tiettyihin tuotteisiin, hyvinvointia hakevat löytää sopivia valmennuskursseja ja niin edelleen – loppujen lopuksi kaikki hyötyvät!

Paljonko affiliate-markkinointi maksaa?

Puhutaanpa sitten hieman kylmistä faktoista! Jokaista uutta yrittäjää kiinnostaa varmasti se, millaiset ovat kumppanuusmarkkinoinnin kustannukset. Tähän vaikuttavat monet tekijät, joten suoraa kustannusarviota ei voida antaa – tässä on kuitenkin hieman osviittaa, miten kulut muodostuvat.

Komissio maksetaan sen mukaan, mitä julkaiseva sivusto pyytää. Hintaan vaikuttavat muun muassa sellaiset asiat kuin sivuston kävijämäärät, historia, tunnettuus ja konversio. Hinta voidaan määritellä joko euroissa tai prosenteissa. Kaikkein suosituimmista sivustoista saa maksaa jopa 20 % molemmin puolin liikkuvia komissioita. Pienemmät affiliate-sivut ovat huomattavasti huokeampia, ja niiden komissiot voivat olla muutamia prosentteja. Julkaisijan komissioon tulee laskea aina päälle myös affiliate-verkon osuus – niitä kannattaakin vertailla keskenään.

Komissiota voidaan maksaa muutamilla erilaisilla malleilla. Asiakassivuston kannalta kaikkein paras diili on CPS eli cost per sale. Tällaisen sopimuksen myötä maksat vain silloin, kun julkaisijasivuston kautta tehdään ostoksia. Välitetylle ostokselle voidaan sopia joko kiinteä hinta tai tietty prosenttisosuus ostoksen summasta.

CPA eli cost per action voi olla hyvä ratkaisu silloin, jos sivustolla ei myydä suoraan mitään. Kun kuluttaja tekee sivustolla minkä tahansa tapahtuman, kuten lomakkeen täyttämisen tai latauksen, siitä laskutetaan. Tämä on käytännössä aina kiinteähintainen ratkaisu, jossa kukin toiminto maksaa tietyn verran.

CPC eli cost per click on asiakassivuston kannalta huonoin ratkaisu. Tässä mallissa maksat joka kerta, kun kuluttaja klikkaa sivuille asetettua mainosta. Se ei siis välttämättä johda mihinkään konkreettiseen. Mikäli valitset tämän mallin, muista neuvotella hinnasta.

Vältä nämä sudenkuopat

Affiliate-markkinointi on parhaimmillaan sekä tehokasta että suhteellisen edullista. Ei ole kuitenkaan yhdentekevää, miten se toteutetaan. Kun suunnittelet kumppanuusmarkkinoinnin aloittamista, ota huomioon ainakin nämä kolme asiaa:

  1. Älä sokaistu hinnasta! Halpa hinta saattaa tuntua houkuttelevalta, mutta se ei saa olla ainoa kriteeri. Matala hinta voi viitata pieniin ylläpidon kustannuksiin, mikä taas saattaa heijastua julkaisijasivuston sisällön laatuun. Virheellistä tietoa sisältävä tai muuten huonolaatuinen sivusto voi tuoda jopa toivottua päinvastaisia tuloksia. Kilpailuta toki myös hintoja, mutta pidä laaturima silti korkealla.
  2. Vaadi selkeät raportit. Laskutus perustuu toteutuneisiin tavoitteisiin, ja raha-asioiden hoitaminen käy huomattavasti mukavammin, kun raportointi on kunnossa.
  3. Tunne kumppanuussivustosi! Onko sinulla vitamiinilisiä myyvä verkkokauppa? Ota kumppaniksi hyvinvointiblogi. Haluatko tarjota sijoitusvinkkejä? Aseta linkkisi lainavertailusivustolle. Kun valitset sivuston aihepiirin oikein, on affiliate-markkinointi tehokasta.

Heräsikö kiinnostuksesi? Mikäli kamppailet sivustosi kävijämäärien kanssa, affiliate-markkinointi voi hyvinkin auttaa sinua eteenpäin. Näiden tietojen ja vinkkien avulla voit alkaa suunnittelemaan kumppanuusmarkkinoinnin aloittamista. Alkuvaiheessa kannattaa kuitenkin tukeutua asiantuntijoiden apuun, jotta saat siitä kaiken irti.

Sivun kommentit