MVnet logo

Internet » Kotisivut kannattaa hakukoneoptimoida

  • Julkaistu: 13.03.2020
  • Päivitetty: 13.03.2020
  • Kommentit

Kotisivut kannattaa hakukoneoptimoida

Kotisivujen hakukoneoptimointi on nykypäivää. Se parantaa näkyvyyttä netin hakukoneissa, ja ohjaa liikennettä sivustolle tehokkaasti. Hakukoneoptimointi tuo asiakkaat sivulle ja on jokaisen yrityksen toiminnalle tärkeä asiakashankinnan ja markkinoinnin keino. Nykyisin puhutaan paljon myös Google-optimoinnista, sillä yhä useammin ostoprosessit alkavat nimenomaan Googlesta. Optimointi auttaa Google löytämään juuri sinun kotisivusi sisällöt – näin potentiaaliset asiakkaat löytävät yrityksesi ja palvelusi hakukoneen avulla.

Siinä vaiheessa kun asiakas hakee itse tietoa tuotteesta tai palvelusta Googlen kautta on, on ostoprosessi jo pitkällä. Kannattaa muistaa, että suurin osa siitä liikenteestä, joka kotisivullesi tulee Googlen kautta, tulee nimenomaan parin ensimmäisen sivun kautta hakutuloksissa. Siksi on erityisen tärkeää, että yritys saa mahdollisimman korkean näkyvyyden tuloksissa. Jos yrityksesi on jossakin sivulla 5, kovin moni tuskin löytää tietään sivuillesi. Yrityksen kotisivujen tulee siis pysyä Google algoritmien perässä, jolloin yritys saa hyvän sijoituksen. Seuraavaksi tutustutaan paremmin hakukoneoptimoinnin ihmeelliseen maailmaan, ja katostaan millaiselle yritykselle siitä on hyötyä.

Mikä hakukoneoptimointi?

Hakukoneoptimointi pitää sisällään joukon erilaisia toimenpiteitä. Niillä on yksinkertaisuudessaan tarkoitus parantaa yksittäisen sivun tai koko kotisivujen näkyvyyttä Googlessa sekä muissa hakukoneissa. Lisäksi voidaan tehdä parannuksia sivuston teknisessä toimivuudessa, sisällössä ja rakenteessa sekä linkityksessä ja luotettavuudessa. Yleisesti ottaen samat tekijät vaikuttavat sivuston näkyvyyteen kaikissa hakukoneissa. Hakukoneoptimointia voidaan tehdä myös yksittäisille kampanjasivuille – tämä saattaa itse asiassa olla elintärkeää kampanja näkyvyydelle. Jos tarjolla on esimerkiksi kampanja, jossa on luvassa alekoodi tuotteeseen tai bonukset kasinolle, voidaan yksittäiselle sivulle luoda oma optimointistrategia.

Jokaisella yrityksellä tulee kuitenkin olla kokonaisstrategia hakukoneoptimoinnin suhteen, jossa käydään läpi niin liiketoiminnan tavoitteita kuin myynnin lisäämiseen liittyviä tekijöitä, eikä pelkästään liikenteen kasvattamista omille kotisivuille. Kyse on lopulta hyvin kokonaisvaltaisesta paketista, jossa hakukoneoptimointi on tämän päivän maailmassa oleellinen osa yrityksen strategiaa. Hakukoneoptimointipaketin osalta se sisältää hakukone- ja hakusanasuunnittelun, kotisivujen auditoinnin, teknisen toteutuksen, sisällön muokkaukset, hakusanojen ja sijoitusten seurannan sekä tulosten analysoinnin.

Millaiselle yritykselle hakukoneoptimointi on välttämättömyys?

Periaatteessa ihan jokainen yritys hyötyy hakukoneoptimoinnista, koska tarkoituksena on joka tapauksessa auttaa kuluttajaa tai toista yritystä löytämään yrityksen kotisivut, jossa palveluita tai tavaraa tarjotaan. Samalla optimointi parantaa sivuston käytettävyyttä ja sisältöä, mikä vaikuttaa myös myyntiin. Periaatteessa on ihan sama, onko kyseessä paikallinen kivijalkakauppa vai kansainvälinen kasvuyritys, koska nykyisin kaikkien tulee olla netissä ja näkyä etenkin Googlen hakutuloksissa.

Ihmiset eivät enää osta summamutikassa, vaan hakevat aktiivisesti tietoa tuotteista ja vertailevat palveluita keskenään. Näille saadaan yleensä vahvistusta juuri Googlen kautta. Sellainen sisältö, joka sopii yhteen asiakkaan haun kanssa, pomppaa esille – näin palveluita pystytään myymään tehokkaasti ilman aktiivista toimintaa. Hakukoneoptimointi maksaa siis itsensä nopeasti takaisin siihen käytetyn resurssien osalta.

Hakukoneoptimoinnista hyötyy jokainen yritys, joka haluaa, että asiakas löytää yrityksen juuri silloin, kun hän harkitsee palveluiden tai tuotteiden ostamista, joita tarjoat. Kannattaa muistaa, että hakukoneoptimointiin sijoitetut eurot ovat todella pitkäkestoisia, ja se tuo yritykselle asiakkaita myös pitkällä tulevaisuudessa. Jos haluat lisää asiakkaita, perustuipa liiketoimintasi sitten kivijalkakauppaan, verkkokauppaan tai kotisivujen toimintaan, tuo hakukoneoptimointi lisää asiakkaita ja vieläpä pitkäjänteisellä tavalla. Hakukoneoptimointi auttaa asiakkaita löytämään palvelusi ja yrityksesi hakukoneiden tulosten viidakosta ja on parhaimmillaan tehokasta pitkävaikutteista markkinointia!

Hakukoneoptimoinnin hyötyjä:

  • Paremmat sijoitukset hakukonetuloksissa: ne lisäävät ilmaista liikennettä sivuillesi
  • Vahvistaa brändiä: korkealle sijoittuvat yrityksen Google hakukonetuloksissa mielletään luotettaviksi palveluiksi
  • Parantaa kilpailuasetelmaa verkossa: potentiaaliset asiakkaat löytävät juuri sinun sivustosi.
  • Pitkävaikutteisia tuloksia: tulokset ovat vaikuttavia pitkällä aikavälillä jopa pysyvästi

Sivun kommentit