MVnet logo

Internet » Panosta laadukkaisiin kotisivuihin

  • Julkaistu: 07.02.2020
  • Päivitetty: 07.02.2020
  • Kommentit

Panosta laadukkaisiin kotisivuihin

Verkkosivut ovat lähes poikkeuksetta yrityksen toiminnan ytimessä. Tehokas näkyvillä oleminen, tuotteiden tai palveluiden esilletuominen tapahtuu nykyisin yhä useammin verkossa. Netissä asiat muuttuvat nopeasti ja harva yrittäjä voi luottaa useita vuosia sitten rakennettuihin verkkosivuihin. Sivustoja uusitaan jopa peri kertaa vuodessa. Niitä kehitetään jatkuvasti varsinaisten täysremonttien ohella. Kenelläkään yrittäjällä ei ole varaa laiskotella sivustonsa päivittämisen suhteen.

Jokainen yritys joutuu näkemään vaivaa verkkosivuillaan erottuakseen joukosta. Oli kyseessä sitten book of dead kolikkopeli nettikasinolla tai markkinointitoimisto, modernit nettisivut ovat oleellinen osa bisnestä. Pikaehostusta voidaan tehdä, mutta on kuitenkin suositeltavaa panostaa perustavanlaatuisesti laadukkaaseen nettisivustoon. Seuraavaksi käydään läpi nettisivustoihin liittyviä perusasioita, joista voit hyvin ottaa talteen parhaimmat vinkit.

Lähde liikkeelle tavoitteista

Niin kuin bisneksessä yleensäkin, aina kannattaa lähteä liikkeelle tavoitteesta. Nettisivujen yhteydessä voidaan pohtia, onko tavoitteena näkyvyyden parantaminen vai kenties myynnin lisääminen. Näkyvyys on itse asiassa hyvinkin tärkeää nykyisin, kun halutaan luoda brändiä. Esimerkiksi parhaimmat nettikasinot ovat luoneet itselleen vahvan sijan juuri näkyvyyden lisäämisellä. Ihan samaan tapaan kaikille muillekin yrityksille tekee hyvää kasvattaa näkyvyyttään esimerkiksi hakukoneiden tuloksissa. Toisaalta tavoite voi olla niinkin vähäinen kuin ulkoasun piristäminen. Tavoitteita voi olla samaan aikaan moniakin, mutta tärkeintä on kirkastaa niin sanotut ydintavoitteet ja lähteä sitä kautta rakentamaan oikeita osia. Se voi tarkoittaa niin SEO-optimoituja sivustoja kuin ulkonäöllisiä parannuksia.

Kuka toimii verkkosivujen moottorina?

Nettisivustojen päivittämättömyys johtuu yleensä siitä, että ne eivät vastuualueena oikeastaan kenellekään. Siksi niiden päivittäminen, eikä kukaan välttämättä lisää uutta sisältöä. On tärkeää, että verkkosivut olisivat jonkun ihan oma projektinsa. Verkkosivut palvelevat toki koko yritystä, mutta ei kuitenkaan ole pahitteeksi, että ne ovat jonkun selkeä vastuualue. Näin huolehditaan myös jatkuvasta raikkaasta ja uudesta sisällöstä. Työpaikalla voi ottaa esimerkiksi käytännöksi, että kaikki laittavat liikkeelle raikkaita ideoita nettisivujen ylläpitämiseksi, ja sitten tietty ydinjoukko pitää huolen, että ne myös toteutuvat. Usein varsinkin isoimmilla yrityksillä on oma markkinointi tiimi, joka hoitaa verkkosivut. Pienemmässä yrityksessä taas voidaan päätyä koko homman ulkoistamiseen. Edes sisältöä ei tarvitse enää tuottaa itse, sillä ammattilaiset tuottavat tarvittaessa niin sisällön kuin hakukoneoptimoinnin.

Hakusessa pikainen piristys vai täydellinen remotti?

Haettaessa ainoastaan pikaista ulkoasun piristämistä riittää niin sanottu verkkosivujen pintaremontti. Sinne voidaan lisätä uutta värimaailmaa tai kuvin, minkä lisäksi voidaan kiinnittää huomiota sivuston asetteluun. Tällainen pieni viilaaminen ei yleensä vaadi hirveästi panostusta. Toisaalta sivustolle voidaan helposti lisätä myös uudenlaista sisältöä, joka piristää kummasti. Jos hakusessa on perustavanlaatuinen uudelleenbrändäys voi olla hyvä luottaa ihan oikeaan ammattilaiseen. Harvalla yrityksellä on itsellään varaa tai mahdollisuuksia kaikkiin resursseihin, joita menestyksekkään verkkosivuston aikaansaaminen vaatii. Esimerkiksi hakukoneoptimoitujen sivustojen muokkaaminen vaatii osaamista, ja vie myös aikaa, sillä niitä pitää säännöllisesti myös päivittää. Toisaalta jos yrityksessä on enemmänkin porukkaa, kannattaa ottaa koko jengi mukaan suunnitteluun, eikä sitä suinkaan kannata jättää vain markkinointitiimin vastuulle. Varsinkin silloin kun kyse on laajemmasta uudistuksesta, tulee niin eri osastojen kuin yrityksen kokonaisstrategiakin ottaa huomioon. Lisäksi yrityksessä voidaan hyödyntää erilaista osaamista myös verkkosivujen rakentamisessa, eikä kaikkien suinkaan tarvitse olla markkinoinnin ammattilaisia.

Uusi ilme tarvittaessa

Joskus voi olla mukavaa aloittaa kokonaan puhtaalta pöydältä ja putsata koko sisältä kerralla. Vaikka yritys pysyisi muuten samana, voi uudella ilmeellä aloittaa kuin uuden elämän puhtaalta pöydältä. Ota siis tavoitteeksi perustaa paras nettisivu vuonna 2020! Se voi olla yllättävän helppoa oikeilla välineillä.

Sivun kommentit