MVnet logo

Pelit ja konsolit » E-Urheilu

  • Julkaistu: 30.04.2020
  • Päivitetty: 30.04.2020
  • Kommentit

E-Urheilu - Pelkkä Villitys vai Oikeaa Urheilua?

Tekoäly

Elektroninen urheilu tai e-urheilu on urheilukilpailu muoto, jossa kilpaillaan videopelien herruudesta. E-urheilun sanotaan alkaneen 19. lokakuuta 1972 Stanfordin yliopistossa. Tuolloin järjestettiin ensimmäinen e-urheilu kilpailu Spacewar-pelaajille ja sen pääpalkintona oli vuositilaus Rolling Stone lehdelle. Moderneja suuria e-urheilu tapahtumia alettiin kuitenkin järjestämään vasta 2010 luvulla, kun isot pelienvalmistajat alkoivat aktiivisesti suunnittelemaan, järjestämään ja tarjoamaan rahoitusta urheilutapahtumille ja turnauksille.

Tänä päivänä e-urheilu turnaukset keräävät yhteensä yli 194 miljoonaa katsojaa vuosittain maailmanlaajuisesti ja suosituimpien e-urheilu turnausten katsojaluvut ylittävät joidenkin suosituimpien perinteisten urheiluturnausten katsojaluvut. E-urheilu tuotti yksittäisenä kategoriana yli $650 miljoonan edestä liikevaihtoa vuonna 2017 ja vuoteen 2021 mennessä e-urheilun uskotaan tuottavan peräti $1.65 biljoonan edestä liikevaihtoa.

Vain yhden vuosikymmenen aikana elektroninen urheilu (e-Urheilu) on kehittynyt heikosti tunnetusta skenestä valtavirran teollisuudeksi, joka on biljoonien dollarien arvoinen tänä päivänä.

Mielenkiintoinen fakta: League of Legends e-turnaukset keräävät enemmän katsojia kuin NBA turnaukset!

Onko E-urheilu oikeaa urheilua?

Vaikka e-urheilun nimitystä oikeaksi urheilulajiksi on kyseenalaistettu, lajia on esitetty perinteisten urheilulajien rinnalla monikansallisissa tapahtumissa muun muassa Aasiassa ja Kansainvälinen Olympiakomitea on jopa pohtinut, että pitäisikö e-urheilusta tehdä olympialaji.

Oxfordin englannin sanakirja määrittelee ”urheilun” minä tahansa ”aktiviteettina, joka vaatii fyysistä rasitusta tai taitoa, jossa yksilö tai tiimi kilpailee toista tai muita vastaan viihteeksi.” Tätä määritelmää vastaan e-urheilua ei voida kutsua urheiluksi, sillä se ei vaadi fyysistä rasitusta. E-urheilu täyttää kuitenkin kaikki muut urheilun vaatimukset ja voi olla, että jonain päivänä e-urheilua tullaan vielä kutsumaan oikeaksi urheiluksi.

E-Urheilu Vedonlyönti – Missä ja Miten sitä voi harrastaa?

Yhtenä nopeimmin kasvavimpana kategoriana netti uhkapelaamisalalla, vedonlyönti e-urheilusta on saavuttamassa $560 miljoonan liikevaihdon 7% voittomarginaalilla. E-urheilu vedonlyönnin liikevaihdon uskotaan vielä kaksinkertaistuvan seuraavien vuosien aikana. Vedonlyönti on sanomattakin e-urheilu lajien suosion kasvun suurin mahdollisuus, sillä se voi tuoda alalle todella paljon lisää rahaa ja siten katselijoita. E-urheilusta voi lyödä vetoa monilla vedonlyöntisivustoilla.

Vedonlyönti voittoja e-urheilusta sivustoilta voi lunastaa useilla eri maksuvälineillä. Trustly on tunnettu maksutapa, jolla voit niin tallettaa rahaa vedonlyönti sivustoille, kuin myös lunastaa voittojasi ulos. Muita suosittuja maksutapoja vedonlyönti sivustoilla ovat payoneer, Neteller, Visa, MasterCard ja Skrill.

Onko E-Urheilulla tulevaisuutta?

E-urheilun äänekkäimmät kriitikot sanovat, että lajilla ei ole tulevaisuutta ja, että se on pelkkä villitys. E-urheilu lajien räjähdysmäisen nopeaa suosion kasvua ei voi kuitenkaan olla huomioimatta. Vuonna 2016 e-urheilu lajit keräsivät 160 miljoonaa katsojaa maailmanlaajuisesti, mutta ensi vuoden loppuun mennessä katselukertojen ennustetaan jopa kaksinkertaistuvan. Mikä sitten aiheuttaa e-urheilu lajien kasvun?

Yksi tärkeimmistä syistä kasvulle on lajin tietoisuuden lisääntyminen ihmisten keskuudessa. Vuonna 2015 vain 800,000 ihmistä oli kuullut e-urheilusta, mutta vuoteen 2016 mennessä jo biljoona ihmistä oli kuullut e-urheilusta! Ihmisten tietoisuus lajista on jatkanut kasvamistaan tasaista tahtia vuosittain ja on arvioitu, että vuoteen 2021 mennessä lähes 2 biljoonaa ihmistä on kuullut e-urheilusta. Tämä tarkoittaa luonnollisesti sitä, että lajien katselukerrat tulevat myös lisääntymään ja sitä myötä myös alalla tapahtuva liikevaihto. E-urheilun räjähdysmäisestä kasvusta kertoo paljon se, että Googlen ja Amazonin kaltaiset globaalit jättiyritykset ovat alkaneet jo kilpailemaan markkinaosuuksista näillä markkinoilla.

E-urheilun suosion kasvua selittää myös se, että valtavat YouTuben ja Twitchin kaltaiset livestriimaus alustat ovat yksinkertaistaneet e-urheilun seuraamisen. E-urheilu lajien striimaajat käyttävät näitä alustoja livelähetyksien lähettämistä varten ja tuhannet heidän faninsa osallistuvat lähetysten seuraamiseen päivittäin.

On selvää, että e-urheilu ei ole pelkkä villitys ja, että lajin suosio tulee kasvamaan vielä tulevaisuudessakin. Voi olla, että e-urheilu tullaan hyvinkin tunnistamaan oikeana urheilumuotona vielä jonain päivänä, mutta tapahtui näin tai ei, fanit tulevat silti seuraamaan sitä kiivaasti.

  1. Kuvan lähde: Shutterstock.com

Sivun kommentit