MVnet logo

Pelit ja konsolit » Miksi pelaaminen kiinnostaa

  • Julkaistu: 25.04.2020
  • Päivitetty: 25.04.2020
  • Kommentit

Miksi pelaaminen kiinnostaa ihmisiä - 5 näkökulmaa pelaamiseen

Miksi ihmiset pelaavat, mikä saa meidät pelaamaan? Ja minkälaisia pelejä pelaamme eniten? Jos tätä olisi kysytty vielä parikymmentä vuotta sitten, osa vastauksista olisivat olleet samoja mutta maailma on muuttunut ennen kaikkea siinä, että nyt kaikki voivat pelata, ikään ja sukupuoleen katsomassa. Näkökantamme on kuitenkin kysymykseen suomalainen, sillä pelaamisessa on kulttuurilliset eronsa ja maailmassa on yhä myös maita, joissa naiset eivät saa julkisesti osallistua minkäänlaiseen pelaamiseen.

Rahapelit ja niiden vetovoima

Aloitetaan yhdestä vanhimmasta pelimuodosta eli rahapelaamisesta. Sitä tutkiessa on helppoa ymmärtää miksi nykyaikainen netticasino on monen aikuisen pelivaihtoehdoissa. Ihmiset ovat lyöneet keskenään vetoa jo vuosituhansia erilaisissa kamppailuissa ja vähitellen mukaan tulivat nopat ja paperin myötä myös erilaiset kortit. Rahapelaamisessa ihmistä viehättää mahdollisuus voittaa rahaa, mutta sitäkin enemmän montaa pelaajaa ajaa pelipöytiin se tunne, jännitys, adrenaliini, mikä pelaamisen mukana syntyy.

Ihmisen aivot ovat melkoisen monimutkainen laitos, jossa toimii monia erilaisia välittäjäaineita. Pelaamiseen näistä yhdistyvät mm sellaiset tutunkuuloiset sanat kuin dopamiini ja serotoniini, ne ovat hormoneja, jotka saavat meidät tekemään asioita ja tuntemaan eri lailla. Esimerkiksi dopamiini vaikuttaa kykyymme ja haluumme tehdä ja saavuttaa asioita, kun saavutamme tavoitteen, tunnemme mielihyvää ja sitä saamme mm. voittamalla peleissä, missä tahansa peleissä.

Serotiinia taasen vapautuu, kun tunnemme olomme merkittäväksi tai tärkeiksi, ja tämä on yleistä urheilijoilla ja pelaajilla, jotka voittavat yleisön edessä. Esimerkiksi pokerissa pelaaja on voinut aloittaa nettipokerista ja edennyt karsintojen kautta lopputurnaukseen esimerkiksi Las Vegasiin, missä hän voittaa ison yleisön edessä mahtavan summan rahaa, tuloksena aivoissa syntyy mm serotiinia.

Korttipelit olivat pitkän aikaa rahapelien levinnein muoto noppapelin (craps) ohella ja pokerin eri muotoja pelataan ympäri maailmaa, kuten myös viime vuosina yleistynyttä blackjack peliä, jota voi nykyään pelata netissä myös livenä suoratoiston avustuksella eli pelaaja voi istua oikeastaan minkä tahansa kasinopöydän ääreen ja alkaa pelaamaan, vaikka hän tosiasiassa istuukin kotinsa turvassa ja lämmössä.

Rahapelaaminen on monelle ajanvietettä, mutta joukossa on myös paljon pelaajia, jotka unelmoivat niistä mahdollisista miljoonista, jotka rahapelit mahdollistavat ja siitä unelma elämästä, joka rahalla olisi mahdollista rakentaa.

Pelaamisen uusi aika

Pelaamista

Pelaamisen uusi aika alkoi kaikessa komeudessaan jo 80-luvulla henkilökohtaisten tietokoneiden ja pelikonsoleiden tullessa markkinoille. Vähitellen jokaisessa kodissa Suomessakin oli jonkinlainen tietokone tai pelikone ja pelaamista tuli perheiden arkea. 90-luvulla tietokoneiden vanavedessä tuli kaikille saataville internet ja oli selvää, että myös silloiset kivijalkakasinot nopeasti huomasivat, että netin kautta olisi mahdollista tavoittaa entistä suurempi pelaajamäärä, ja nimenomaan sellaiset pelaajat, jotka eivät kasinolle matkustaisi.

Netin pelaaminen räjähti käsiin, ensin alkoivat eri tietokonepelit tulla netissä pelattavaksi ja kilpailtavaksi ja nettikasinot kehittyivät samalla aivan omaksi liiketoiminnakseen, missä useimmilla ei ole enää minkäänlaisia liitoksia varsinaisiin kasinoihin. Samalla kasinoiden ja pelaajien suosikki automaattipelit eli kolikkoautomaatit siirtyivät nettiin, ja nykyään noita automaattipelejä on saatavilla jo yli 12 000 eri peliä ja joka kuukausi julkaistaan uusia.

Nettipelaamisessa pelaajia kiinnostaa nopeus ja osittain myös se, että on mahdollista pelata toisia pelaajia vastaan tai toisten pelaajien kanssa ilman todellista sosiaalista kanssakäymistä. Tästä tietokonepelaamisesta ovat syntyneet niin nettikasinoiden uudet suoratoistopalvelut eli livepelit ja nuorten suosikit eli televisiosta tutut e-Urheilu pelit – molemmissa pelaajia kiinnostaa se jännitys ja voittamisen mahdollisuus.

Usealla pelaajalle pelit toimivat myös ajanvietteenä. Kun ei ole tärkeämpää tekemistä ja on tylsää, nykyaikaiset pelit löytyvät jokaisen mukana olevasta älypuhelimesta. Älypuhelimia on kaikkialla ja siinä missä nettipelit valtasivat maailman vähitellen alkaen 90-luvulla, niin mobiilipelit tulivat ryminällä 2010-luvulla ja 20-luku on pelaamiselle jo kulta-aikaa.

Pelaamisen sosiaalisuus

Joskus ja vielä yhä, on ryhmiä ja tutkijoita, jotka sanovat nettipelaamisen aiheuttavan yksinäisyyttä. Se varmasti pitää paikkansa ihan samalla tavalla kuin pelaaminen voi aiheuttaa peliongelmia, kuten myös työt voivat aiheuttaa ongelmia. Ihminen on monimutkainen kaikessa toiminnassaan, ja saamme kaikesta mahdollisesta aikaan sekä hyvää että huonoa.

Nettipeleissä on paljon monipelaamista, eli pelaaminen onnistuu vain tiiminä, jossa voi olla pari tai muutama pelaaja, aivan kuten aiemmin mainituissa e-Urheilu peleissä ja netin roolipeleissä kuten World of Warcraftissa. WoW on yksi niitä tietokonepelejä, joista on tehty niin kirja kuin elokuvakin ja vaikka pelisarja alkaa olla jo mennyttä pelimaailmaa, pelaavat miljoonat pelaajat sitä yhä vieläkin aktiivisesti, joskin pelit kuten League of Legends eli LoL ja Dota 2 ovat ohittaneet sen pelaajamäärissään. Näissä kaikissa on kuitenkin yhteistä se, että päästäkseen huipulla, on pelattava tiiminä yhdessä, mikä tuo pelaamiseen uuden haasteen. Ihmisten pitää usein koota joukkue näkemättä toista pelaajaa ja luottaa, että kyllä se toinen osaa pelata. Näistä joukkueista vähitellen voi sitten syntyä ja kehittyä ammattitason pelijoukkue, jollainen on esimerkiksi monen suomalaisen joukkueena toiminut Team Liquid ja Team OG, jotka ovat voittaneet Aasian monipelaajaturnauksissa miljoonia dollareita.

Voittamisen dilemma

Itse rahapelaaminen voi toimia joillekin pelaajalle tienä pois arjen kiireistä ja murheista, se on kuin toinen maailma. Pelaaminen voi saada aikaan levollisen tunteen ja lievittää arjen stressiä, kylläkin tuoden toisen, viihteellisen stressin sen tilalle. Se tuo pelaajille myös elämyksiä, jännitystä ja isojen voittojen kautta suuria tunteita. Pelaamisessa vain pitäisi muistaa omat rajat, niin omien varojen kuin oman ajan suhteen. Monille pelaajille, pelitavasta riippumatta, nimenomaan peliajan rajoittaminen saattaa olla ongelma, ja aina päättyneen pelin jälkeen aloitetaan uusi, ajatuksella "seuraavan pelin minä voitan".

Voittamisen taustalla lienee alkukantainen ajatus häviämisen ja kuolemisen yhteydestä, joka on kirjattu DNA:hamme. Mitä huonommista oloista tulemme, sitä kovempi voi voittamisen halumme olla ja siksi monet urheilumaailman tähdet tulevat todella köyhistä olosuhteista, sellaisista, mistä me tavalliset kaduntallaajat emme voi edes ajatella.

Samalla kun voitamme, tiedämme että toinen hävisi. Kun sitten pelaamme esimerkiksi kasinolla ja voitamme ison rahapotin, emme kuitenkaan mieti niitä pelaajia, jotka olivat hävinneet omat rahansa, jotta kasino voi maksaa meidän voittomme – ajattelemme siinä vaiheessa vain itseämme ja tunnetilamme tulee historian ja kehityksen kautta tulevien hormonien tuomana aivoihimme. Kysymys on sen jälkeen, osaammeko lopettaa, vai jatkammeko. Miksi Mohammed Ali jatkoi vaikka aivot oli jo ”muusina”, mikä saa huippu-urheilijat ottamaan doping-aineita voittaakseen, miksi pelaamme lottoa viikosta toiseen, vaikka voi mennä vuosikymmeniä emmekä voita mitään?

Kodin ajanvietepelit

Sitten on se yksi pelimuoto, joka varmasti saa aikaan hormonitoimintaa entistä useamman hormonin toimesta, nimittäin erilaiset kodin seurapelit. On sitten kyse lasten tai aikuisten peli-illasta, on kyse paljon monimutkaisemmasta asiasta kuin vain pelaaminen.

Pelaaminen on syy minkä ympärille luodaan monitasoisia sosiaalisia verkostoja jo lasten juhlista lähtien. Se, että pelataan yhdessä korttia, tai lautapeliä toimii myös häviämisen ja voittamisen väylänä, mutta samalla luodaan sosiaalisia yhteyksiä ja kenties luodaan myös tulevaisuuden perheitä. Seurapelejä on saatavilla itseasiassa nykyään enemmän kuin koskaan, koska ihmisten vapaa-aika on lisääntynyt vuosi vuodelta, ja vaikka meillä on kaikki netit, mobiilipelit ja suoratoistot, kaipaamme ihmisten kanssa toimimista ja sosiaalisia kontakteja. On totta että osa meistä luo niitä kontakteja virtuaalimaailmassa ja hyvä niinkin, sillä ihminen on kuitenkin luotu toimimaan toisten kanssa – voittamaan, valloittamaan, häviämään ja menettämään.

Sivun kommentit