MVnet logo

Pelit ja konsolit » Peliteollisuuden uusi todellisuus vr

  • Julkaistu: 07.02.2021
  • Päivitetty: 07.02.2021
  • Kommentit

Peliteollisuuden uusi todellisuus: VR

Virtuaalitodellisuus eli tekotodellisuus on keinotekoinen ympäristö, joka on luotu tietokonesimulaation avulla. Virtuaalitodellisuudesta käytetään monesti englanninkielisestä ilmaisun lyhennettä VR - emme siis puhu tässä tilanteessa valtion rautateistä, vaan Virtual Realitystä. Virtuaalitodellisuus ei ole mikään uusi juttu, sillä käsitettä on käytetty jo 1930-luvulla, ja erilaisia laitteita keinotekoisen todellisuuden luomiseksi on ollut markkinoilla jo 1960-luvulta asti. Teknologian kehittyminen on kuitenkin mahdollistanut niiden laaja-alaisemman käytön vasta ihan viime vuosina.

Tekotodellisuutta voidaan käyttää viihdekäyttöön kuten videopeleihin, kasinopeleihin tai elokuvien katseluun, mutta sillä on paljon vakavampiakin käyttötarkoituksia. VR-simulaation avulla voidaan esimerkiksi harjoitella vaativia ja vaarallisia tilanteita vaarantamatta kenenkään henkeä tai terveyttä, minkä lisäksi sitä voidaan käyttää myös terapeuttisiin tarkoituksiin. Mutta miltä näyttää virtuaalitodellisuuden tulevaisuus erityisesti pelialalla?

Virtuaalitodellisuus nettikasinoilla

VR:n käytöstä nettikasinoilla on puhuttu jo pitkään, mutta ilmiö ei ole vielä yleistynyt mitenkään valtavirran jutuksi. Ensimmäinen (ja edelleen melko lailla ainoa) virtuaalikasino on vuonna 2015 julkaistu SlotsMillion, jolla pääset pelaamaan lukemattomia kasinopelejä niin tavallisella tavalla kuin virtuaalitodellisuudessakin. Voidaksesi nauttia tekotodellisuudesta mahdollisimman realistisesti tarvitset Oculus Rift -lasit, joiden hintavuus on kenties jarruttanut monien pelaajien innostumista VR-pelaamisesta kasinoympäristöstä.

Toistaiseksi virtuaalikasinot eivät ole vielä kovin laajalti saatavilla, mutta verovapaat nettikasinot ilman rekisteröintiä ovat nykyään kaikkien ulottuvilla. Rekisteröitymisvapaat pikakasinot ovat vuoden 2018 tienoilla alkanut trendi, johon yhä useammat pelaajat ovat lähteneet mukaan. Pikakasinoilla sinun ei tarvitse tuhlata aikaa loputtomien rekisteröitymislomakkeiden täyttämiseen, salasanan valintaan ja asiakirjojen lähettelyyn, sillä sinun tarvitsee vain kirjautua sisään pankkitunnuksillasi, jolloin pääset saman tien tallettamaan ja pelaamaan.

Pikakasinoiden toinen etu on yleensä erittäin nopeat kotiutukset. Parhaassa tapauksessa voit saada voittosi pankkitilillesi minuuteissa. Kunhan valitsemasi rekisteröitymisvapaa kasino toimii jonkin ETA-maasta saadun pelilisenssin alaisena, kuten Maltan tai Viron lisenssin, voit kaiken muun hyvän lisäksi myös nostaa voittosi täysin verovapaasti. Niinpä virtuaalikasinoita odotellessa kannattaa tutustua tavallisiin nettikasinoihin, joilla riittää peliviihdettä joka makuun!

Virtuaalitodellisuus videopeleissä

Teknologia kehittyy jatkuvasti huimin harppauksin. Vielä reilut 10 vuotta sitten digi-tv oli uusi juttu, mutta nykyään harva edes muistaa analogisia tv-lähetyksiä. Jos VR-kasinot eivät vielä olekaan arkipäivää, tekotodellisuuden käyttö videopeliteollisuudessa on ehdottomasti lähitulevaisuuden juttu.

Virtuaalitodellisuus antaa ihan uuden vaikuttavan tavan pelata videopelejä. VR-pelejä voi päästä pelaamaan esimerkiksi tietokoneella, PlayStation-konsolilla tai älypuhelimella, mutta tarvitset aina VR-lasit pelikokemustasi varten. VR-lasien ja muiden tarvittavien laitteiden hinnoissa voi olla suuria eroja. Edullisin tapa päästä nauttimaan virtuaalimaailmasta on käyttää älypuhelinta yhteensopivien lasien kanssa. Tietokoneeseen liitettävä VR-järjestelmä tarjoaa vaikuttavimman pelikokemuksen, mutta vaatii hyvin suorituskykyisen tietokoneen, mikä voi tulla kalliiksi.

Monet jättiyritykset ovat ruvenneet tosissaan panostamaan VR-teknologiaan, ja odotettavissa onkin suuria saavutuksia esimerkiksi äänimaailman parantamisen ja lasien saatavuuden suhteen. Esimerkiksi Samsung on kehittänyt yhdessä Oculuksen kanssa VR-lasit, joissa älypuhelin toimii näyttönä. PlayStation taas on kehittänyt pelikonsolin, jonka kamera seuraa pelaajan liikkeitä yhdistäen ne ohjainten käskyihin, ja VR-lasien kautta pääsee vaikuttamaan pelin tapahtumiin. Kun tarvittava teknologia arkipäiväistyy, laitteet tulevat yhä enemmän kaikkien saataville myös hintojensa puolesta. Kuka tietää, miten pitkälle VR-teknologiaa voidaan viedä pelimaailmassa? Jäämme innolla odottelemaan seuraavan parin vuoden tuloksia!

Virtuaalitodellisuus koulutus- ja terapiavälineenä

Viihdekäytön, kuten pelien, elokuvien ja virtuaalimatkailun lisäksi virtuaalitodellisuudella on paljon erilaisia käyttömahdollisuuksia, esimerkiksi erilaisten koulutusten ja terapioiden välineenä. Koulutuksissa, joissa oikean tilanteen luominen olisi joko liian kallista tai vaarallista, virtuaalitodellisuus auttaa harjoittelemaan turvallisesti ja suhteellisen edullisesti.

Lentosimulaattorit kuuluvat vanhimpiin esimerkkeihin virtuaalitodellisuudesta. Näiden simulaattoreiden avulla lentäjät ja astronautit ovat voineet harjoitella erilaisia skenaarioita todentuntuisissa tilanteissa. Tekotodellisuutta käytetään myös sotilaiden koulutukseen, sillä teknologia mahdollistaa erilaisten taistelutilanteiden tehokkaan harjoittelun ilman riskejä.

Uudempiin sovelluksiin kuuluvat erilaiset lääketieteelliset koulutukset, joissa esimerkiksi kirurgit voivat harjoitella leikkauksien tekemistä tuottamatta vaaraa potilaalle. Lisäksi virtuaalitodellisuusterapian avulla voidaan hoitaa esimerkiksi erilaisia pelkotiloja, kuten ahtaiden tai korkeiden paikkojen kammoa altistamatta potilasta oikealle pelkoa aiheuttavalle tilanteelle. VR-teknologian erilaisille sovelluksille elämän eri osa-alueilla ei näytä olevan loppua - vain mielikuvitus on rajana!

Sivun kommentit