MVnet logo

Sekalaista » E-urheilu

  • Julkaistu: 16.01.2020
  • Päivitetty: 16.01.2020
  • Kommentit

Mitä on e-urheilu?

E-urheilu on sana, joka vilahtelee ihmisten puheissa ja uutisotsikoissa, mutta kaikille ei ole aivan selvää, mitä sillä tarkoitetaan. Tässä jutussa perehdymme e-urheiluun ja sen historiaan sekä kerromme, mistä tässä ilmiössä on kysymys. Yksinkertaisesti sanottuna e-urheilu on videopelien pelaamista ammattitasolla. Joitakin tämä voi hämmentää: voidaanko pelaamista todellakin kutsua urheiluksi? Kyllä voidaan, ja hyvällä syyllä. Menestyneet e-urheilijat käyttävät oman lajinsa treenaamiseen valtavan määrän tunteja, minkä lisäksi heitä nähdään myös kuntosalilla ja muiden fyysisten aktiviteettien parissa.

E-urheilu on hyvin suosittua

Toisin kuin monesti voidaan luulla, e-urheilun huipulle pääsemiseksi ei riitä tuntikausien istuminen pelin ääressä, vaan se voi olla jopa haitallista lajissa pärjäämiselle. Hyvästä fyysisestä kunnosta on hyötyä – samoin kuin levosta. E-urheilussa liikkuvat isot rahat ja monet ovat kiinnostuneita myös lajin seuraamisesta. Hiljattain tehdyn tutkimuksen mukaan e-urheilu on nuorten suomalaismiesten keskuudessa nyt jopa jääkiekkoakin suositumpaa. Jotain e-urheilun suosiosta kertonee myös se, että jotkin nettikasinot tarjoavat mahdollisuuden lyödä vetoa eri e-urheilukilpailujen tuloksista.

Suurimpia e-urheilukilpailuja esitetään erilaisissa suoratoistopalveluissa, ja esimerkiksi Yle on esittänyt niitä televisiossa. Suoratoistopalveluissa esitetyillä turnauksilla ja kilpailuilla on parhaimmillaan jopa kymmeniä miljoonia katsojia. Myös YouTubeen ladattujen pelivideoiden katseleminen on suosittua lajin ystävien keskuudessa. E-urheilupelejä löytyy useista eri genreistä eli alalajeista. Kisoissa pelataan yleensä reaaliaikaisia strategiapelejä, ensimmäisen persoonan ammuntapelejä, taisteluareena-ammuntapelejä sekä suuria online-moninpelejä. Yleisimpiin e-urheilukilpailuissa pelattaviin peleihin lukeutuvat esimerkiksi Dota 2, Overwatch, Counter-Strike: Global Offensive, Fortnite, Hearthstone, League of Legends ja Starcraft II.

E-urheilun historia ulottuu 1970-luvulle

Vaikka e-urheilu on saanut runsaasti näkyvyyttä vasta 2000-luvulla, on sillä suhteellisen pitkä historia. Ensimmäinen historiankirjoihin tallentunut kilpapeliturnaus järjestettiin jo vuonna 1972. Pelinä oli Spacewar, ja tapahtumapaikkana oli Stanfordin yliopisto Kaliforniassa. Lajissa ei liikkunut vielä tuolloin suuret rahat, vaan kilpailun voittaja palkittiin Rolling Stone -lehden vuosikerralla. Ensimmäisenä suurena e-urheiluturnauksena pidetään tietokoneyritys Atarin vuonna 1980 järjestämää Space Invaders -turnausta. Kilpailuun osallistujien määrä ylitti tuolloin ensimmäistä kertaa 10 000 rajapyykin. Kilpapelaamisen suosio kasvoi hitaasti mutta varmasti.

1990-luvulla useatkin eri pelialan toimijat järjestivät omia pelaamisen ”maailmanmestaruuskilpailuita”. Internet mullisti myös kilpapelaamisen. Kun nettiyhteyksin määrä lisääntyi ja verkon tiedonsiirtonopeus kasvoi, reaaliaikaisten nettipelien pelaaminen helpottui ja yleistyi. Nykyaikaisen e-urheilun eräänlaisena alkupisteenä pidetään ensimmäisen Doom-pelin julkaisua vuonna 1993; sen katsotaan aloittaneen verkkopelaamisen aikakauden. Doom on id Softwaren kehittämä ensimmäisen persoonan ammuntapeli, jota pidetään yhtenä merkittävimmistä lajityypin edustajista. Sen katsotaan varmistaneen sekä lajityyppinsä pelien että koko tietokonepelaamisen lopullisen läpilyönnin. Doom herätti ilmestyessään runsaasti huomiota ja kohua 3D-grafiikoillaan ja väkivaltaisuudellaan.

E-urheilutapahtumien mittakaava ja määrä kasvaa

Microsoftin vuonna 1995 järjestämä Doom II -turnaus oli sen hetkisen historian suurin e-urheilutapahtuma, joka esitettiin myös Yhdysvaltojen kaapelitelevisiossa. Doom-pelien lisäksi muita 1990-luvulla suosittuja e-urheilupelejä olivat esimerkiksi Quake-pelit, Team Fortress ja Half-Life-pelit sekä Action Quake 2. Erityisesti Half-Life: Counter-Strike säilytti asemansa kilpapelaajien suosiossa pitkään. Counter Strike -pelit ovat Valve Corporationin käsialaa ja ne ovat taktisia ensimmäisen persoonan ammuntapelejä. Ensimmäinen Counter Strike -sarjan peleistä julkaistiin vuonna 2000, ja ne perustuivat suosittuihin Half-Life-peleihin. Counter Strike -pelit ovat olleet todella suosittuja ympäri maailman.

Vuosituhannen vaihteessa ammuntapelien lisäksi myös muut peligenret, kuten reaaliaikaiset strategiapelit, alkoivat saavuttaa suurempaa suosiota e-urheilijoiden parissa. Kilpapelaamisesta alkoi tulla 2000-luvulla myös huomattavasti aikaisempaa ammattimaisempaa sponsorien ja muiden yhteistyökumppaneiden alkaessa tukemaan peliturnauksia rahallisesti. Suurien turnausten määrä on kasvanut nopeasti. Kun niitä järjestettiin vuonna 2000 kymmenen, jo vuonna 2010 niiden määrä oli kohonnut 260 kappaleeseen. Turnauksista tuli 2010-luvulla valtavia yleisötapahtumia, joita järjestettiin niin urheilustadioneilla kuin messuhalleissakin, eikä suosion hiipumisesta ole nähtävissä mitään merkkejä.

Sivun kommentit