MVnet logo

Tietokoneet » Verkkosivujen monet kasvot

  • Julkaistu: 29.01.2014
  • Päivitetty: 29.01.2014
  • Kommentit

Verkkosivujen monet kasvot

Internetin käyttäminen on muuttunut paljon siitä, mitä se oli vielä muutama vuosi sitten. Kun markkinoille saapuivat ensimmäiset nettikelpoiset puhelimet, ilmeni verkkopalveluille olennainen ongelma. Sivut latautuivat puhelimen näyttöön hitaasti tai eivät ollenkaan, koska yleensä ne olivat sisällöiltään liian raskaita.

Pian verkkopalvelut alkoivatkin ottaa käyttöönsä palvelut nimenomaan mobiiliasiakkaille. Verkkosivujen oheen perustettiin mobiilisivuja, jotka olivat vähemmän graafisia ja siten kevyempiä tarkastella. Tällaiset sivut toimivat pääsivun kyljessä. Hyvänä esimerkkinä tästä on Iltalehden mobiilisivu, joka operoi osoitteessa m.iltalehti.fi. Ongelman kuitenkin aiheuttivat nopeasti yleistyvät, eri kokoiset älypuhelimet ja tabletit, sillä jokaiselle näyttökoolle olisi pitänyt rakentaa oma mobiilisivunsa.

Responsiiviset sivut tulevat

Responsiivisuus tarkoittaa selkokielellä sitä, että responsiiviseksi tehty verkkosivu mukautuu sisältöineen sitä tarkasteltavan laitteen näytön koon mukaan. Tietyt sivun valikot ja kuvat saattavat vaihdella paikkaa, jotta näkymä pysyy katsojalle parhaana.

Tietokoneella nettiä selaava voi myös halutessaan tarkistaa, onko jokin sivu tehty responsiiviseksi. Sivun ollessa auki nettiselaimessa tulee vain pienennellä ja suurennella selainikkunaa. Jos verkkosivun ulkoasu muuttuu selaimen ikkunan koon mukana olennaisesti, sivu on todennäköisesti responsiivinen ja toimii siten eri kokoisilla laitteilla. Toisinaan verkkopalvelu kuitenkin erottaa sitä selaavan laitteen, ja näyttääkin erilaisen sivun mobiilikäyttäjälle.

Yleisesti uskotaan, että lähitulevaisuudessa responsiivisten sivujen määrä laajenee jopa siinä määrin, että niistä tulee yleinen standardi. Tätä uskomusta tukee Tilastokeskuksen julkaisu, jonka mukaan Suomessa 49 prosentilla väestöstä oli käytössään älypuhelin keväällä 2012. Samaan aikaan kahdeksan prosenttia kotitalouksista omisti yhden tai useamman tabletin. Hyvä vertauskohta tablettien suosion kasvusta ja yleistymisestä on aiemmalta vuodelta, jolloin tällaisten tablettiomistajien kotitalouksia oli vain neljä prosenttia.

Responsiivisuus käytännössä

Miltä responsiivisuus sitten näyttää? Matkailusta ja nähtävyyksistä kiinnostunut voi vertailla esimerkiksi Booking.comin sivuja tietokoneen selaimessa ja mobiililaitteella. Tabletillakin tarkasteltuna verkkopalvelun ulkoasu miellyttää silmää ja palvelun monipuolinen hakutoiminto on mobiililaitteella helppokäyttöinen.

Videopelejä ja pelaamista harrastavalle vinkkaisin tutustumista Tiltin sivuille, jolla on selkeä ulkoasu ja joka muuntuu nopeasti sekä tietokoneen näytölle että tableteilla selattavaksi. Kännykälläkään sivustoa tarkasteleva ei joudu pettymään, sillä sisältö pysyy helposti luettavissa ja navigointi on sujuvaa.

Nykyään tuurin ja taidon voi laittaa koetukselle pöytäkoneen lisäksi myös kännykällä tai tabletilla. Pokerin ja hedelmäpelien ystävälle mobiilicasinoiden tarjonta on Suomessa ilahduttavan laaja, ja Internetcasinot.com listaakin muutamia mobiiliversion tarjoavia kasinosivuja. Kasinoiden pelit kuitenkin saattavat joskus olla optimoituja vain Androidille tai vain iPadille, jolloin kannattaa tarkistaa, mikä mobiilicasino on omalle laitteelle soveltuvin.

Yhä useammin verkossa törmää myös blogeihin, joita voivat ylläpitää niin yksittäiset henkilöt kuin yrityksetkin. Monet ilmaiset palvelut tarjoavat erilaisia blogialustoja, jotka jo sellaisinaan voivat toimia kotisivuina. Helsingin Sanomat listasi vuoden 2013 parhaita blogeja, joihin lukeutuu kauniisti ruudulle kuin ruudulle asettuva Nörttityttöblogi.

Sivujen ulkoasu ja elementtien asettelu ovat responsiivisissa sivuissa vahvasti pääosissa. Oman tai yrityksen verkkosivun luomista harkitsevan kannattaakin tutustua siihen, mihin haluaa sivulla vierailevan kiinnittävän ensimmäisenä huomionsa. Hyödyllisiä vinkkejä ja esimerkkejä verkkosivujen suunnitteluun löytyy Mvnetin artikkelista Ulkoasu kotisivuille.

Responsiivisuuden hyöty

Verkkopalvelun omistajalle sivun responsiivisuus tarkoittaa yleensä enemmän mobiiliasiakkaita sekä helpompaa ja nopeampaa päivittämistä. Kun responsiivisen sivun sisältöä päivitetään, päivitys tapahtuu automaattisesti kaikilla selaimilla tarkasteltavaksi.

Tabletilla tai kännykällä nettiä selaava asiakas taas voi nauttia juuri hänen näytölleen optimoidusta verkkosivunäkymästä. Sivua ei tarvitse kelata vasemmalta oikealle sen takia, että saisi tekstin luettua kunnolla, tai käydä koko sivua läpi koska valikko on hukassa.

Sivu vai ohjelma?

Jotkut verkkopalvelut ovat kuitenkin ratkaisseet ongelman toisella tavalla. Mobiililaitteiden käyttöjärjestelmät ovat mahdollistaneet sen, että käyttäjä lataa verkkopalvelun oman ohjelman kännykälle tai tabletille ja pääsee käsiksi verkkopalvelun sisältöön sitä kautta. Esimerkiksi matkailijoiden suosima Tripadvisor.com -sivusto on päätynyt rakentamaan mobiililaitteille omat ohjelmansa.

Huonona puolena ohjelmissa, tai appseissa, on se että verkkopalvelun tulee lähes poikkeuksetta luoda ainakin kolme erilaista ohjelmaa Windowsin, Androidin ja Applen käyttöjärjestelmille. Erillisen ohjelman lataaminen verkkopalvelun vaivattomalle käytölle voi kuitenkin olla joillekin mobiiliasiakkaille syy siirtyä jonkun toisen palvelun piiriin.

Hyvänä puolena voidaan kuitenkin mainita ohjelmien toimivuus älylaitteilla. Koska laitteelle ladattu ohjelma on optimoitu nimenomaan sille käyttöjärjestelmälle, ohjelman käytettävyys on usein nopeampaa ja sujuvampaa kuin itse sivuston tarkastelu laitteen verkkoselaimen kautta.

Sivun kommentit