Pelit ja konsolit » Nintendo 64
Super Nintendon ja Sega MegaDriven taistellessa 16-bittisen konsolisodan voitosta, päättivät molemmat parantaa oman konsolinsa tehoa lisäämällä siihen CD-ROM aseman. Nintendo lyöttäytyi aluksi yhteen Philipsin kanssa, joka omasi parhaimman teknologian tehdä CD- asemia, mutta allekirjoitti kuitenkin sopimuksen Sonyn kanssa, joka suunnittelisi heille aivan uuden konsolin. Sopimus antoi kuitenkin Sonylle mahdollisuuden hallita pelien valmistusta ja niin Nintendo joutui rikkomaan sopimuksen ja palasi takaisin yhteistyöhön Philipsin projektin pariin. (Nintendon ja Sonyn välisestä suunnittelusta syntyi lopulta Sony PlayStation).
Monien kuukausien viivytysten jälkeen Philipsin 32-bittinen CD-projekti oli vihdoinkin valmis, mutta Nintendo päättikin peruuttaa koko homman, koska projekti vei liikaa yhtiön aikaa. Kun Sega ja Sony olivat jo melkein valmiita uusien 32-bittisten CD-konsoliensa kanssa, päätti Nintendo lyödä kummatkin laudalta omalla 64-bittisellä konsolilla, joka olisi rutkasti muita parempi. Toisin kuin PlayStation, N64-pelilaite tulisi kuitenkin käyttämään vielä pelikasetteja. Monet näkivätkin projektin toteuttamisen vaikeana ja kritisoivat etenkin kasettien pientä tallennustilaa CD-levyihin verrattuna, mikä tarkoittaisi grafiikan kärsivän. Myös äänien uskottiin olevan huonompia kuin CD-levyllä. Nintendo puolusti kuitenkin ratkaisuaan sanomalla, ettei CD-levy ollut tarpeeksi nopea heidän peleihinsä, sillä kasettien etuna oli ennen kaikkea lyhyempi latausaika peleissä.
Nintendo 64 -pelikonsoli
Kun PlayStation suosio levisi ja myynti päihitti Sega Saturn-konsolin, oli Nintendo vielä hiljaa omasta konsolistaan, joka kantoi silloin nimeä Ultra 64. Vielä kun kauan Nintendolle uskollinen pelinkehittäjäyhtiö Square teki PlayStationille uuden menestyspelin Final Fantasy 7:n, (koska peli ei olisi mahtunut Nintendon pelikasettiin) päättivät muutkin pelinkehittäjät seurata esimerkkiä ja näytti siltä, että PSX tulisi hallitsemaan videopelimaailmaa.
Nintendo oli luvannut, että konsoli olisi valmis syksyllä 1995, mutta lukuisten viivytysten jälkeen, vasta kesäkuussa vuonna 1996 Nintendo julkaisi oman konsolinsa Japanissa. Samaan aikaan Nintendo 64- pelikoneelle oli tehty myös ällistyttävän hieno Super Mario 64 peli, mikä kertoi ihmisille laitteesta löytyvän tehoja. Amerikan julkaisu tapahtui kolme kuukautta Japania myöhemmin, noin 200 euron hintaan ja se oli siellä välitön menestys, mutta ongelmana oli pelien vähyys. Muualla Japanissa ja Euroopassa laite on ollut pienoinen floppi, vaikka se onkin myynyt kohtalaisesti (30 miljoonaa kappaletta maailmanlaajuisesti), mutta se ei pystynyt vastaamaan markkinoilla samoihin aikoihin olleelle Sony PlayStationin haasteeseen.
N64-laitetta voi vieläkin pitää ihan hyvänä pelikonsolina. Sen grafiikka on ehkäpä hiukan parempaa kuin PlayStationin, eikä laite tai pelitkään enää maksa paljoa. Oudon näköinen kolmisarvinen ohjainkin on ihan hyvä, tosin sitä käytettäessä kädet väsyvät jonkin verran. Ohjaimeen voi liittää myös N64 Rumble Pak:in, jolla siihen saa tärinäominaisuuden. Nintendo 64:n vahvuutena ovat erityisesti Nintendon kehittämät persoonalliset pelit. Pelikonsolin parhaita pelejä ovat mm. Goldeneye 007, Perfect Dark, Mario 64, Wave Race 64, Donkey Kong 64, Pilotwings 64, Banjo-Kazooie, Star Wars: Rogue Squadron ja Zelda-pelisarja, jotka ovatkin sitten erinomaisia pelejä. Jo näiden takia konsoli kannattaa hankkia sinne vanhan PlayStationin rinnalle.
Mario Kart 64
Perfect Dark
The Legend of Zelda: Majora's Mask
Banjo Kazooie
Donkey Kong 64
Mario 64