MVnet logo

Internet » Huutokauppaa netissä

  • Julkaistu: 17.05.2007
  • Päivitetty: 29.04.2008
  • Kommentit

Huuto.net - Huutokauppaa netissä

Huuto.net on Suomen vanhin ja suosituin nettihuutokauppa, joka aloitti toimintansa tammikuussa 1999 Suomen ensimmäisenä nettihuutokauppana. Huutokaupan peruskäyttö on täysin ilmaista ja palvelussa voi sekä ostaa että myydä kaikkea tavaraa maan ja taivaan väliltä. Verkkohuutokaupassa käy satojatuhansia ihmisiä viikoittain ja käyttäjät myyvät vuosittain 30 miljoonalla eurolla tavaraansa Huuto.netin kautta (tieto kesältä 2005, jolloin tavaroita myynnissä runsaat 185 000). Jos siis olet ostamassa tai myymässä joko uutta tai vanhaa tuotetta, kannattaa ensimmäiseksi vierailla Huuto.netissä. Myytävien tuotteiden tarjonta on erittäin laaja (keväällä 2007 Huuto.netin listoilla oli myynnissä jo runsaat 522 000 kohdetta) ja paljon muita nettikauppoja suurempi.

Huutokaupan periaatteiden mukaisesti myös hinta on yleensä suosiollisempi sekä ostajalle että myyjälle. Tuotteet myös vaihtuvat koko ajan, minkä ansiosta löytöjä voi tehdä lähes joka päivä. Kaikkien nettihuutokauppojen esikuvaan, jenkkilän eBayhin, verrattuna tuotteita on kuitenkin naurettavan vähän. Jos ei kuitenkaan omista eBayssä lähes pakollista luottokorttia, pitää tyytyä Huuto.nettiin, joka ei ole kuitenkaan yhtään hassumpi vaihtoehto. Ainakin tuotteiden maksaminen ja huutaminen on helpompaa. Huuto.net-palvelun omistaa nykyisin SanomaWSOY-konserniin kuuluva Ilta-Sanomat Oy, jonka omistuksessa palvelua ei ikävä kyllä ole juurikaan kehitetty eteenpäin käyttäjien toivomalle tasolle.

Virtuaalidivari ilmaiseksi

Huuto.netin etusivu

Huuto.netin etusivu

Ennen ostamista tai myymistä palveluun pitää tietenkin rekisteröityä, joka onkin tehty erittäin helpoksi. Rekisteröinti hoituu muutamalla hiiren klikkauksella täyttämällä rekisteröitymissivulla pyydetyt tiedot ja antamalla toimivan sähköpostiosoitteen. Kaikki Huuto.netin tuotteet on jaoteltu selkeisiin osastoihin ja kiinnostavien kohteiden löytämistä helpottaa myös erittäin toimiva haku. Hakusanaa kirjoittaessa kannattaa käyttää asteriskia (*), jolloin kaikki taivutusmuodotkin tarttuvat haaviin. Huutokaupan keskeisimmät toiminnot ovat täysin ilmaisia, ja niillä pärjääkin hienosti. Ilmaisuuden varjopuolena käyttäjinä on myös huijareita ja muuta roskaa myyviä henkilöitä, jotka kuitenkin usein tunnistaa palautteen perusteella. Hieman maksamalla saa käyttöönsä myytävän kohteen näkyvyyttä lisääviä palveluita ja vahtipalvelun, joka etsii tietokannasta itseäsi kiinnostavia tuotteita hakusanojen perusteella. Itse olen tällä hetkellä enemmän kuin tyytyväinen jo pelkkään ilmaiseen palveluun, mutta enemmän ominaisuuksia ja parannuksia toki kaipaisin.

On hyvä muistaa, että tarjousten tekeminen myynnissä olevista tuotteista on sitova. Jos siis olet tehnyt tarjouksen jostakin tuotteesta, et voi sitä enää perua. Jos tarjouksesi voittaa, on sinun periaatteessa ostettava tuote tarjoamaasi hintaan. Jos jätät maksamatta, saat hyvin todennäköisesti negatiivista palautetta. Usein hyvien tapojen vastaisesti käyttäytyvän henkilön Huuto.net-tunnus saatetaan myös sulkea, eikä sitä voi enää käyttää. Koska huuto on sitova, pahimmassa tapauksessa asia voitaisiin jopa viedä oikeuteen. Yleensä näin ei kuitenkaan tehdä, vaan nämä "hupihuutajat" saavat vain negatiivista palautetta ja pilaavat iäksi maineensa tai ainakin tunnuksensa. Sama pätee myös tuotteita myytäessä. Olet velvollinen myymään Huuto.netin tuotteen korkeimman tarjouksen tehneelle, ellei kohteesta ole hintavarausta. Ei siis kannata pitää samaa tuotettaan myynnissä useammassa eri kauppapaikassa, ellei sitten omista niitä useampaa kappaletta.

Epäilyttääkö tuotteen kuvaus, tarkista myyjän palautteet!

Kiinnostavan tuotteen löytyessä katsotaan ensimmäiseksi tarkkaan siitä löytyvät tiedot: mahdollinen kuva, tuotteen tiedot, nykyinen hinta, minimikorotus, huutokaupan sulkeutumisaika, postikulut ja ehkäpä tärkeimpänä; myyjän palautteet. Huutokaupan säännöissä myös sanotaan, että kaikki mikä voi vaikuttaa ostopäätökseen tulee kertoa. Jos/kun kaikkea oleellista tietoa ei kuitenkaan löydy, sitä pitää kysyä myyjältä. Mitään ei kannata, eikä oikeastaan saakaan mennä olettamaan. Saa syyttää vain itseään, jos joskus yllättäen tajuaakin, että postikulut ovatkin korkeammat kuin tuotteen hinta. Turha vedota silloin omaan älynväläykseen: "Luulin että myyjä maksaa postikulut, kun niistä ei ollut mitään mainintaa kohteessa". Jos siis jokin asia vähänkin mietityttää, kysy siitä asiallisesti. Kiinnostavat tuotteet kannattaa laittaa Huuto.netin kirjanmerkkeihin, jolloin niihin voi palata omalta sivulta helposti myöhemminkin.

Huuto.netin erään käyttäjän palautteita

Huuto.netin erään käyttäjän palautteita

Huutokaupan toiminta perustuu myyjien ja ostajien väliselle luottamukselle, jota mitataan saaduilla palautteilla. Jokaisesta toteutuneesta kaupasta sekä ostaja että myyjä voivat lähettää toisillensa palautetta. Positiivista palautetta annetaan, kun kauppa sujuu odotetusti, neutraalia vaikkapa kahden viikon pituisesta postituksesta tai pienestä tuotteen kuvauksen liioittelusta ja negatiivista palautetta vasta törkeästä huijauksesta. Jos myyjällä on paljon negatiivista palautetta, ei häneltä yleensä kannata ostaa mitään. Negatiiviset palautteet kannattaa kuitenkin lukea läpi ennen kuin päättää olla kokonaan ostamatta, sillä joskus asiallisetkin myyjät saavat huonoa palautetta vähän pettyneeltä ostajalta, joka on itse kuvitellut liikoja, tai ei ole vain lukenut tuotteen kuvausta oikein. Hyvä tapa on myös katsoa, että kaikki palautteet ovat eri henkilöltä, eikä esim. yhdeltä ja samalta "kaverilta". Kohteiden on hyvä myös maksaa enemmän kuin muutaman euron, näin vältytään hyvin suunnitelluilta huijauksilta.

Tarvittavien palautteiden määrä riippuu ostettavan tuotteen hinnasta ja toimitustavasta. Itse ostan pelejä "rahat tilille...paketti postiin" -periaatteella toimivilta myyjiltä vain, jos heillä on enemmän kuin 5 positiivista palautetta eri henkilöiltä. Jos kyseessä on kallis laite, palautteita pitää olla paljon enemmän. Eri asia sitten on, jos tuotteen voi hakea suoraan myyjältä ja testata tavaran toimivuus ennen rahojen maksua. Hälytyskellojen pitäisi kuitenkin viimeistään soida, jos nollapalautteen omaava myyjä kauppaa uutta, vielä julkaisematonta kannettavaa tietokonetta erittäin halvalla vain "rahat tilille...paketti postiin" -periaatteella. Jos tuotteen kuvaus on vielä minimaalinen, sisältää paljon kirjoitusvirheitä, eikä myyjä oikein osaa vastata kyselyihin, niin kyseessä on mitä ilmeisimmin huijari. Varma asiasta ei tietysti voi koskaan olla, mutta takaiskuilta säästyy, jos välttää vähänkään epäilyttäviä kohteita. Toisin kuin ostettaessa, myytäessä ei ostajan palautteella välttämättä ole väliä, koska uusia ja 0-palautteen omaaviakin käyttäjiä on liikkeellä paljon. Ei siis kannata turhaan rajoittaa ostajien määrää asettamalla heille turhia palauterajoja

Suurin osa myyjistä Huuto.netissä on luotettavia ja heille voi maksaa rahat turvallisin mielin tilisiirrolla. Itselläni ei ole tullut vastaan vielä yhtään huijaria tai edes tapausta, jossa myyjä olisi kaunistellut tai vääristellyt tuotteen tietoja tai ominaisuuksia, vaikka kauppoja on takana jo lähes sata. Jos kuitenkin sattuu niin onneton tilanne, että olet maksanut rahat tuotteesta, mutta myyjästä ei kuulu useaan viikkoon mitään, eivät rahasi ole vielä menetetty. Poliisille voi tehdä asiasta rikosilmoituksen ja sitä kautta saada rahat ehkä takaisin. Vaikka myyjän henkilötiedot olisivatkin tekaistut, tiedossasi on kuitenkin hänen tilinumero ja sen perusteella tiedät lähes varmasti, kuka sinua on huijannut. Tällaiseen toimintaan ei toivottavasti kuitenkaan tarvitse koskaan turvautua. Lisätietoa turvallisesta kaupankäynnistä löytyy Huuto.netin ohjesivulta: Kuinka teen Huuto.netissä kauppaa turvallisesti?

Näin tarjoat oikein ja ovelasti

Tarjousten vastaanottamisesta ja huutokaupan pyörittämisestä vastaa Huuto.netin sähköinen meklari, jossa korkein huuto aina voittaa. Jonkun tarjotessa huutoasi enemmän, saat tästä ilmoituksen sähköpostiisi. Huutokauppa sulkeutuu kohteessa merkittyyn aikaan, tai jos joku tekee tarjouksen viime hetkellä, niin 5 minuuttia viimeisen tarjouksen jälkeen. Huuto.netissä pätee yleensä sääntö, että pääosa huudoista tulee vasta huutokaupan lopussa juuri sulkeutumista ennen. Tarjouksen jättäminen viimeisellä sekunnilla ei ole erityisen hyvä taktiikka (toisin kuin eBayssa), koska huutokauppa jatkaa aukioloaan vielä viidellä minuutilla. Monet tekevät kuitenkin näin, koska he luottavat siihen, ettei toinen tarjoaja seuraa sulkeutuvaa kohdetta tai käytä korotusautomaattia. Usein ei myöskään viitsitä huudoilla paljastaa muille hyviä kohteita.

Tarjouksen tekeminen Huuto.netissä

Tarjouksen tekeminen Huuto.netissä

Kiinnostavan kohteen löytyessä kannattaa yleensä heti laittaa korotusautomaattiin hinta, jonka olet kohteesta valmis maksimissaan maksamaan ja muistaa ehdottomasti ruksata pieni laatikko: "Käytän korotusautomaattia". Näin korotusautomaatti tekee tarjouksia puolestasi antamasi maksimihintaan asti (käyttäen minimikorotusta), jos on tarvis. Näin ei tarvitse valvoa kohteen sulkeutumiseen asti, eikä taistella muita ostajia vastaan tarjouksia vuoronperään kohteeseen läiskien. Jos ei muista ruksata korotusautomaatin kohtaa, tarjoaakin tyhmästi kohteesta heti maksimisumman. Hölmöä on myös se, että korotusautomaatin aktivointi oman huudon jälkeen lisääkin minimikorotuksen oman huutosi päälle. Helpointa on siis yleensä käyttää heti korotusautomaattia ja päättää paljonko on valmis maksamaan. Jotkut tosin tykkäävät etsiä aina sitä halvinta tuotetta, joka kulman takana ehkä odottaa.

Korotusautomaatin ominaisuuksiin kuuluu myös se, että "ensimmäinen" huuto voittaa. Jos kaksi korotusautomaattia taistelee keskenään, ne korottavat vuorotellen toistensa tarjouksia. Jos kummankin maksimihinta on 20 euroa, ensimmäisenä tämän tarjouksen tekevä voittaa. Kannattaa siis muistaa tämä ja olla hieman ovela. Kuvitellaanpa seuraava tilanne, jossa kohteen hinta on nyt 8 euroa ja minimikorotus 2 euroa. A on tehnyt tästä jo tarjouksen ja käyttää korotusautomaattia, jonka max. hinta on asetettu 20 euroon. B haluaisi myös kohteen ja voisi maksaa siitä enintään 20 euroa. Tarjoamalla heti tuon 20 euroa, B voittaisi ensiksi tarjonneena kaupan. Käyttämällä korotusautomaattia, B:n korotusautomaatti häviäisi kaksintaistelussa, ja A voittaisi kaupan 20 eurolla. Ovelana B aavistaa, että A:n korotusautomaatin maksimihinta on 20 euroa ja tarjoaakin suoraan 19 euroa. B voittaa kaupan, koska A:n korotusautomaatti ei minimikorotuksen ja maksimihinnan takia voi tarjota enempää.

Näin järkevä myyjä toimii

Myynti-ilmoituksen jättäminen Huuto.nettiin

Myynti-ilmoituksen jättäminen Huuto.nettiin

Tuotteita myytäessä kannattaa ehdottomasti panostaa tuotteen kuvaukseen ja siitä löytyvään tietoon. Kaikki tuotteen kuntoon, takuuseen, käytettävyyteen, postitukseen ja yleensäkin ostopäätökseen liittyvä tieto pitää kirjoittaa sääntöjen ja jo oman järjenkin mukaan mahdollisimman tarkasti ja rehellisesti. Mitä täydellisempi kuvaus, sitä enemmän käyttäjiä siitä on yleensä kiinnostunut. Kattava informaatio antaa siis myyjästä sekä tuotteesta asiallisemman ja toimivamman kuvan kuin suppea ja puutteellinen. Otsikon pitää olla myös tuotetta kuvaava, koska se on ensimmäinen asia, joka myynti-ilmoituksessa näkyy. Myös tarkat ja asialliset kuvat tuotteesta herättävät hyvin kiinnostusta. Myytäessä jotakin tuotetta, kannattaa myös selailla haulla samanlaisten kohteiden suljettuja huutokauppoja. Tällöin saa hyvän käsityksen siitä, mitä kohteesta kannattaa pyytää, jos ei ole muuten mitään aavistusta. Myös ostajan pitää käyttää järkeä. Käytetty tuote on aina käytetty ja ostaja ostaa sen yksityiseltä henkilöltä omalla vastuulla. Hyvin toimiva tuote voi yhtäkkiä lakata täysin toimimasta.

Koska useat huudot tulevat kuitenkin huutokaupan loppupuolella, kannattaa kohteen aukioloajaksi laittaa vain noin viikko ja kohde ilmoittaa mieluiten illalla. Tällöin se myös sulkeutuu illalla, jolloin suurin osa käyttäjistäkin kerkeää vielä huutamaan loppuminuuteille asti. Hyvä sulkeutumisaika ja täten myös tuotteen ilmoitusaika on illalla kello 19-22. Minimikorotus kannattaa myös pitää mahdollisimman pienenä, eikä hintavarausta kannattaisi koskaan käyttää. Tästä voisi kiistellä maailman tappiin asti, mutta se on mielipiteeni. Jos kohteessa on HV (eli hintavaraus), ei tuotetta tarvitse myydä sen alle jääville tarjouksille. Miksi siis vaivautua edes tarjoamaan, jos myyjä ei ole halukas myymään? Tästä syystä sivuutan yleensä aina kohteet, joissa on hintavaraus. Jos siis oikeasti haluat myydä tuotteen, pistä aloitushinnaksi sellainen, jolla suostut sen myymään. Hinta pitää kuitenkin olla riittävän alhainen, jotta se olisi vielä houkutteleva.

Ensimmäinen...toinen...kolmas..myyty!

Huutokaupan loputtua sekä ostaja että myyjä saavat toistensa yhteystiedot ja voivat sopia kaupan yksityiskohdista sähköpostitse. Yleensä myyjä lähettää heti tilinumeronsa ostajalle. Pelien kohdalla yleensä ostaja maksaa tilisiirrolla etukäteen myyjän tilille pelin hinnan ja postikulut - suorituksen näkyessä tilillä myyjä postittaa paketin pikimmiten. Kannattaa muistaa, että eri pankkien välisessä tilisiirrossa voi mennä jopa muutamia arkipäiviä ennen kun maksu näkyy vastapuolen tilillä. Postiennakkoa ei yleensä käytetä, koska siitä koituu lisäkuluja ja se on myyjän kannalta riskialttiimpaa, koska hänellä ei ole mitään takeita siitä, että ostaja lunastaa paketin Postista. Jos pakettia ei lunasteta, jäävät postiennakkokulut myyjän maksettavaksi. Jos toimit ostajana, älä siis mielellään pyydä tuotteen lähettämistä postiennakkona varsinkaan, jos myyjällä on paljon positiivista palautetta.

Tavaran toimitus hoidetaan yleensä Postin kautta joko kirjeinä tai yleensä erilaisina postipaketteina. Pieniä tavaroita, kuten pelejä/elokuvia välitettäessä Postin Helposti-kirjekuori on halvin ja järkevin vaihtoehto postitukseen. Helposti-kuori ei tosin sisällä mitään pehmusteita kuten kuplamuovia, joten tuote pitää muistaa pakata kunnolla. Ostajan hyviin tapoihin kuuluu kertoa selkeästi, milloin on tavaran maksanut ja mihin sen voi postittaa, jos osoite on eri kuin automaattisesti Huuto.netistä saatu. Näin myyjän ei tarvitse koko ajan kytätä omaa pankkitiliään ja hän voi jopa lähettää paketin heti matkaan, jos ostajalla on paljon positiivista palautetta. Hyvätapainen myyjä taasen ilmoittaa ostajalle, milloin hän on postittanut tuotteen ja postipaketin kohdalla lähettää myös paketin lähetystunnuksen, jolloin ostaja voi seurata paketin kulkua Postissa. Kun tavara on saapunut, jätetään lopuksi palautetta myyjän/ostajan toiminnasta Huuto.netin sulkeutuneen kohteen kautta.

Eräs Huuto.netissä myytävä tuote

Eräs Huuto.netissä myytävä tuote

Jos etsit/myyt mitä tahansa, Huuto.net on oikea paikka. Käyttäjiä on paljon, minkä takia tuotevalikoimakin on erittäin suuri ja nopeasti vaihtuva. Aina ei osaa edes kuvitella, mitä kaikkea ihmiset voivat myydä tai ostaa. Koska suurin osa maksuista suoritetaan etukäteen tilisiirrolla, on myyjän palautteiden tarkistus erittäin tärkeää, myös tuotteen kuvaus pitää lukea erittäin tarkasti. Mitään asioita ei pidä olettaa, vaan hiemankin epäselvissä tapauksissa otetaan yhteyttä myyjään. Jos epäluulo vielä kalvaa, on parempi olla huutamatta ja säästyä mahdollisilta huiputuksilta tai lieviltä pettymyksiltä. Kaikkein tärkeintä huutokaupassa onkin käyttää omaa järkeä ja säilyttää maltti. Mieti ja lue moneen kertaan mitä ostat, miksi ja kuinka paljon olet siitä valmis maksamaan. Vaikka ilmaisen palvelun edut ovatkin ilmeiset, luulisi palvelun tarjoajan myös miettivän lisää ansaintakeinoja raporttien, tilastojen, hakumahdollisuuksien ja tunnistautumisen osalta, sekä muutenkin parantavan Huuto.netin palvelua yleisesti. Ainakin alkuillasta sivut ovat todella hitaat ja kaikki hintatiedot päivittyvät kehnosti. Toivottavasti kehitystä tapahtuu tulevaisuudessa.

Kannattaa myös tutustua Postin hinnastoon ja korvausvelvollisuuteen jo etukäteen, jotta suunnilleen tietää, mitä postitus maksaa (Huuto.netissä käytetään lyhennettä PK) ja millaisia paketteja uskaltaa postittaa. Itse käytän Huuto.netin palvelua erittäin paljon ja onnistuneita kauppoja on takana lähes 100. Vielä ei ole kuitenkaan Posti onnistunut ruhjomaan pakettejani. Kunnollinen tuotteen pakkaus onkin kaiken A ja O. Postihan korvaa vahingoittuneiden kirjelähetysten osalta enintään 50 euroa ja postipakettien kohdalla aiheutuneen vahingon mukaan, kuitenkin enintään 25 euroa/kilo. Helposti särkyvä lisäpalvelu ei korota Postin vahingonkorvausvastuuta, joten mitään arvokasta ei kannata siinä lähettää. Arvokkaita lähetyksiä postitettaessa käytä aina postivakuutusta. Postivakuutettujen lähetysten osalta korvaus on sovittuun vakuutusarvoon asti.

Aiheeseen liittyviä linkkejä

Lähteet

Artikkelin kirjoittanut: Jarmo Vestola
Artikkeli kirjoitettu: 18.05.2007

Sivun kommentit